ריצ'רץ' או כפתור

בימים בהם אנו מוצפים במידע והאויב הגדול ביותר של הטוב מאד הוא המצוין, ישנה חשיבות גבוהה יותר לקבלת החלטות עסקיות וניהול הסיכונים בעת פתיחת עסק או ביצוע שינוי

באחת מפגישות דירקטוריון בהן נכחתי נשאלתי על ידי מנכ"ל החברה: "איך אתה סוגר את המכנסיים, האם קודם  את הכפתור או קודם  את הריצ'רץ'?"  עניתי: "אני אישית סוגר מהכפתור, אבל למה שאלת אותי?" ואז הוא הסביר לי את המשל הבא: ישנם אנשים שסוגרים את המכנסיים קודם כל מהכפתור ואז מרימים את הריצ'רץ' וישנם כאלה שהפוך, קודם מהריצ'רץ' ואחר כך מהכפתור. ומה ההבדל בין המקרים? שמי שסוגר את המכנסים מהכפתור וצריך פתאום לרוץ מהר, ככל הנראה המכנסיים לא יפלו לו ואת הריצ'רץ' הוא יסגור תוך כדי הריצה. לעומתו מי שסוגר קודם את הריצ'רץ' ואז צריך פתאום להתחיל לרוץ, המכנסיים יפלו לו מהר מאד. את המשל הזה הוא סיפר לגבי נושא של הכנה לקראת פעילות חדשה שרצה להתחיל בה והציג אותה בפני דירקטוריון החברה אשר שאל שאלות רבות מידי שירדו יותר מידי לפרטי הפרטים עד לרמה מוגזמת.

לסגור את הריצ'רץ'
ישנו הבדל דק מאד בין הרצון להגיע לשלמות מסוימת ובין מושלמות (פרפקציוניזם) . לצערנו אין דבר מושלם לחלוטין ולכן הרצון והשאיפה להגיע לאותה שלמות נדרשת יכול להביא אותנו לבזבוז משאבים ופספוס הפעילות. השאיפה למושלמות הינה הציפייה הסופית ואילו אי הגעה למושלמות זו תביא אותנו כל פעם לאכזבה של אי עמידה ביעדים ששמנו לעצמנו. במילים אחרות, אנו ננסה לסגור את הריצ'רץ' בכדי להכיל את הכול ולבסוף כשנגיע לסגור את הכפתור נגלה שהכול שוב נופל ומשתנה. הנמשל כאן, בהתאם למה שאמר לנו אותו מנכ"ל, שהשאיפה שלנו כבעלי העסק הוא לתכנן את הפעילות העסקית שלנו לפרטי פרטים ולנסות לא להשאיר פרט אחד שאינו נבחן ונבדק. אך לעיתים הירידה לפרטים רבים כל כך יכולה להיות בעוכרינו ולמנוע מאיתנו להתחיל ולרוץ עם הפעילות החדשה ואז לבצע תיקונים בדרך. החשש מפני פספוס מציאת האפשרות הטובה ביותר הינו משהו שיכול לשתק את הפעילות העסקית, חוסר היכולת לנהל את הסיכונים ולקבל את ההחלטות הניהוליות הנכונות יכול להביא אותנו לשנים של חיפוש אחר האפשרות הנכונה והטובה ביותר ובינתיים "הרכבת כבר עזבה את התחנה".

לסגור את הכפתור
סגירת הכפתור ותחילת ריצה הינה בדיוק המקרה ההפוך לסגירת הריצ'רץ'. אך גם בסגירת הכפתור אסור לנו ליפול לקלישאה של "יהיה בסדר" ולהתחיל לרוץ בלי תוכנית עסקית סדורה. מאחר וידוע כי כל תוכנית היא בסיס לשינויים, אבל הבסיס עדיין נמצא שם והתוכנית העסקית הינה סוג של מצפן שמכוון אותנו בתחילת דרכינו, עלינו להקשיב למצפן זה כי אחרת אנו יכולים לסגור את הכפתור ולהתחיל לרוץ, אבל אנו נרוץ במקום או בסיבובים מסביב לעצמינו ולא נתקדם. כמו שלפני ריצה עלינו לתכנן טוב מאד את היכולת שלנו לרוץ למרחק מסוים וכמה כוח עלינו לשמור לכל שלב, והיכן כדאי לשתות, כך נעשה גם בריצה העסקית. הנמשל כאן, טרם יציאתנו לפעילות עסקית חדשה אך לאחר שהחלטתנו שעלינו לצאת (שסגרנו את הכפתור) עלינו לתכנן טוב את הפעילות העסקית: מה הרווחים הצפויים, מה העלויות, האם יש לנו מימון ויכולת פיננסית להגיע לנקודה מסוימת וכמובן נקודות ביקורת כאלה ואחרות בכדי לבחון שאנו ממשיכים לכיוון הנכון.

אז איך סוגרים קודם את הכפתור

יכולת השפעה – עלינו להבין שלא על כל דבר יש לנו שליטה ולנתב את האנרגיה שלנו ואת הבדיקות הנדרשות למקומות בהם יש לנו שליטה על המצב. יש להכין תרחישים לגבי אירועים שעליהם אין לנו שליטה ולהבין כיצד עלינו לפעול במקרים כאלה בכדי להחזיר את השליטה אלינו.
הכרה בחולשות – הקושי למושלמות הינו ידוע והציפייה אליו הינה אינסופית ומאכזבת כאשר אנו לא מגיעים אליה. הכרה בחולשות והיכולת שלנו להפוך את החולשות ליתרונות הם אלו שיסייעו לנו להצליח.
יכולת לטעות – מטרת סגירת הכפתור הינה להתחיל לנוע קדימה ואם צריך, ניתן לטעות ולתקן בהמשך. אם פועלים מתוך הידיעה שיהיו טעויות בדרך, אנו יכולים לנסות ולנהל את הסיכונים שינבעו מטעויות כאלה ואחרות ויאפשרו לנו מרחב פעילות רב יותר מתוך בטחון כי חלק מהסיכונים כבר מנוהלים וברי פתרון.
נקודות ביקורת – חשיבות נושא נקודות הבקרה והביקורת העצמית הינה רבה. השימוש בתחקור הפעילות הטובה ובחינת הטעויות שנעשו בדרך, והיכולת שלנו לקבל טעויות ולנצל הצלחות יהוו כר פורה להמשך הצמיחה העסקית. 

לסיכום

גם לאחר סגירת הכפתור ותחילת הריצה יהיו לנו רגעים שונים שיחלישו אותנו עסקית ומנטלית ועלינו לקבל את המצב כמו שהוא, להבין שיש מקום לשיפור ולנסות להתגבר על נקודת השפל הזמנית. חשיבות התנעת הפעילות העסקית בהקדם הינה מרכיב קריטי בהצלחה העסקית שלנו וביכולת שלנו להתרגל למצבים חדשים ולבצע שינויים מהירים באמצעות יכולת תחקור הטעויות. אך עלינו תמיד לזכור שחשוב לבנות את התוכנית העסקית בצורה שתהווה מצפן מצד אחד אך תאפשר לנו גם לבצע שינויים נדרשים לאחר תחקור הפעילות וביצוע נקודות ביקורת.

* המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

אהבתם? שתפו:

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
יואב שטרן

יואב שטרן

בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים לעסקים וחברות.

השאירו תגובה

דילוג לתוכן