פתיחת עסק בזכיינות

זכיינות הינה אחת השיטות לפתיחת עסק תוך קבלת הניסיון של החברה המזכה. אך כמו כל שיטה יש לזה יתרונות אבל גם חסרונות

זכיינות הינה שיטה ניהולית ועסקית בה חברה בעלת מותג מסוים (חברה מזכה) מעניקה את האפשרות לשימוש מסחרי בידע וביכולות של החברה לגוף עסקי אחר (זכיין). השימוש בזכות זו הינה בדרך כלל לתקופה מוגבלת ובין החברה המזכה לזכיין ישנה מערכת של תגמול אותו מעביר הזכיין עבור השימוש במותג ובשיטות השיווק והמכירה השונות שהוענקו לו במסגרת הזיכיון. שיטה זו הינה שיטה נוחה מאד לפתיחת עסק חדש כאשר ישנם נתונים שאנו כבר יודעים: זה מותג שמוכר, יש לנו מערך פרסומי שעובד בשבילנו ולעיתים יש שיטות עבודה שמונחלות מהחברה המזכה ומסייעות לנו לנהל את העסק בצורה טובה. ישנם סוגים שונים של זכיינות אבל חשוב לדעת שבשל שיטה זו, הזכיין הוא בדרך כלל לא יזם.

סוגי זכיינות

ישנם סוגים שונים של זכיינות: זכיינות מלאה, זכיינות חלקית או מצומצמת וזכיינות מורחבת בכל אחת משיטות העבודה עיקר השינוי הוא בעצמאות הזכיין ויכולתו להשפיע על פעילותו המקומית מול החברה המזכה.
זכיינות מלאה – הזכיין מקבל זיכיון לפורמט העסקי באמצעותו הוא יוכל להפיץ את מוצרי החברה המזכה, להשתמש בסימן המסחר שלה ובשיטות הניהול שלה. סוג זה של זכיינות מוכר לנו בעיקר בתחום המזון כאשר הסניפים נראים אותו דבר, המדים של העובדים נראים אותו דבר ואף המבצעים הינם אחידים בכל הסניפים. במקרים של זכיינות מלאה יידרש בדרך כלל הזכיין לעבוד תקופה מסוימת בחברה המזכה ולעבור מספר תפקידים טרם יוכל לקבל את הזכיינות, וזאת בכדי להנחיל לו את שיטות העבודה של החברה המזכה.
זכיינות מצומצמת –  בדומה לזכיינות מלאה מקבל הזכיין את האפשרות להפיץ את מוצרי החברה ולהשתמש בסימני המסחר שלה אך בזה זה מסתיים. הוא אינו חייב להשתמש בשיטות הניהול של החברה ואינו חייב להתאים את הסניף שלו לתצורת הסניפים השונים של החברה המזכה.
זכיינות תפעולית – דומה מאד לזכיינות מלאה אך שם לזכיין אחריות על תפעולו השוטף של הסניף והחברה המזכה מעבירה לו אחוז מסוים שנקבע בחוזה בכדי לשלם לו עבור תפעול הסניף (שכירות, מיסים עירוניים, תשלום משכורות ועוד)
זכיינות מורחבת – נקראת גם זכיינות אזורית, כאשר לזכיין מסוים ניתנת האפשרות לשמור על אזור גיאוגרפי מסוים כבעל הזכות היחידה לפתוח שם סניפים נוספים, ולעיתים גם ניתנת לו האפשרות לפתוח זכיינות משנה לזכיינות אותה הוא מקבל מהחברה המזכה.

יתרונות וחסרונות הזכיינות

היתרון העיקרי הינו פתיחה מהירה של עסק חדש אשר נשען על היכולת העסקית, המקצועית והפרסומית של החברה המזכה. הזכיין אינו נדרש לפתוח עסק חדש שאינו מוכר ללקוחותיו ואף הפרסום על פתיחת סניף חדש של רשת יכול להביא לו קונים כבר מהיום הראשון. החברה המזכה נותנת לבעל הזיכיון עסק מוכן: בוחרת בדרך כלל את מיקום החנות, אימון והדרכת צוות העובדים, ליווי שוטף, עמידה בדרישות רגולטוריות שונות וסיוע בפתרון בעיות.
החיסרון העיקרי של הזכיינות נובע ישירות מהיתרון העיקרי שלה: קבלת עסק מוכן בעל שיטות עבודה מוכחות ומוצלחות, שימוש במותג ושימוש במערכות המידע של החברה המזכה משאיר את הזכיין ללא עצמאות בכלל. חסרון נוסף הינו שהשימוש ביתרונות לעיל מחייב את הזכיין להוצאה כספית קבועה: גם מבחינת המלאי וגם מבחינת תשלום התגמולים עבור השימוש במותג, בסחורה ובידע שניתנו לו.
גם לחברה המזכה יש במודל זה חסרון עיקרי: אם הגיע זכיין שאינו מתאים עסקית או שאינו פועל בתום לב, יכולה החברה המזכה לספוג פגיעה בשמה הטוב או במותג שלה מאחר והסניף של הזכיין מזוהה איתה כחלק מהרשת.

כיצד לבחון זכיינות מוצלחת

בכדי לבחון זכיינות מוצלחת עלינו לבדוק מספר נושאים:
תוכנית עסקית – יש לבנות תוכנית עסקית מלאה הדומה לפתיחת עסק חדש. היתרון בתוכנית זו הינה שחלק מהמשתנים ידועים לנו, דבר שפחות ודאי בפתיחת עסק חדש מהיסוד. בתוכנית זו נעריך את עלויות ההקמה והתפעול של הסניף ונבדוק מתי אנו נגיע לנקודת איזון ולאחר מכן לרווחיות. בתוכנית העסקית נבחן גם את סוג הזכיינות: האם זו תהייה זכיינות מלאה, תפעולית או מצומצמת.
בחירת חברה מזכה – חשוב לבחור חברה מזכה מוכרת כך שתסייע גם בתחום הסחר מול ספקים שונים (שכירות, קנייה מרוכזת וכו') , תספק מעטפת ליווי תואמת ואורך חיי מותג ידועים (לא רשת חדשה שנכנסת לישראל).
הוגנות – הזכיינות חייבת להיות הוגנת לשני הצדדים. במידה וצד אחד לא ירגיש שההסכם הוגן מצידו,  הוא יפסיק לקדם את הסניף והדבר יגרום לנזק לשני הצדדים.
עזרה מאנשי מקצוע – זכיינות אינה מתאימה לכל אחד וכאשר אנו באים לבחון עסקה כזו, לא תמיד ידועים לנו כל הדברים. השתמשו באנשי מקצוע מתאימים בכדי לבחון את נושא הזכיינות: עו"ד מקצועי לנושא, אנשי מקצוע המלווים זכיינים וכמובן ליווי פיננסי לקידום אפשרויות מימון פתיחת הסניף.

לסיכום:

הסוגים השונים של הזכיינות מביאים כפועל יוצא גם סוגים שונים של ניהול פיננסי לסוגי זכיינות אלה וגם בתוך סוגי הזכיינות ישנו שוני בניהול הפיננסי. הזכיינות מאפשרת לנו כזכיינים להתחיל עסק חדש מחד, אבל עם ניסיון ומעטפת לוגיסטית ופרסומית גדולה מאידך. אך עדיין מדובר בכניסה לתחום חדש, דבר הדורש מאיתנו בדיקת כלל הנושאים המשפטיים, העסקיים והפיננסיים השונים. מאחר והזכיין נמצא בדרך כלל בתחילת דרכו העסקית והוא עומד מול חברות מזכות שלהם יש ניסיון רב שנים בתחום העסקי ,ולמרות האינטרסים המשותפים ישנם גם אינטרסים מנוגדים במעט, מומלץ להשתמש באנשי מקצוע טובים בכדי לבחון את הנושא בצורה טובה ולמנוע עוגמת נפש משפטית ופיננסית בעתיד.

* המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

אהבתם? שתפו:

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
יואב שטרן

יואב שטרן

בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים לעסקים וחברות.

השאירו תגובה

דילוג לתוכן