לתפוס קצת שמש ולהרוויח

כשהמדינה מתחייבת לעבור לאנרגיה מתחדשת, רואים יותר מכוניות חשמליות בכבישים וגם התחבורה הציבורית הופכת להיות על בסיס חשמל במקום דיזל, זה הזמן לחשוב איך מצטרפים למהפכה ומרוויחים ממנה

אם יש דבר שמדינת ישראל התברכה בו הוא אור השמש, ולהרבה ימים בשנה. בישראל יש בממוצע כ-50 ימי גשם באיזור הצפון-מרכז ואף פחות מזה ככל שפונים לחלקה הדרומי של המדינה,  אז בחשבון פשוט יש לנו מעל 300 ימים של שמש. יש ימים יותר ארוכים בקיץ וימים קצרים יותר בחורף אבל ממוצע שעות שמש הינו לאורך כל השנה. כמדינה שטופת שמש התחייבה מדינת ישראל לקדם כמה שיותר אנרגיה חלופית ומתחדשת באמצעות שימוש במשאבי טבע לא מתכלים בכדי לקדם את משק האנרגיה החילופית של המדינה ובכדי להוריד את השימוש בפחם ודלקים שונים המשמשים היום את משק האנרגיה בישראל.  מדינת ישראל התחייבה להגיע ל-30% ניצול של אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030 – כאשר אנו נמצאים כיום באיזור ה-6% אנרגיה מתחדשת, היעד נראה רחוק.

אנרגיה מתחדשת

אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה המופקת בתהליכים טבעיים ומקורותיה אינם מתכלים. כדוגמא ניתן למצוא את קרינת השמש, רוח, תנועת מים ועוד. לעומת תהליכי ייצור אנרגיה כגון שימוש בפחם, דלקים שונים או כורים גרעיניים לייצור חשמל, המופעלים באופן שוטף ובצורה מכנית והמספקים ייצור אנרגיה בצורה שוטפת, אנרגיה מתחדשת נוצרת כאשר ישנם את כל המשאבים הנדרשים לייצורה זמינים. אנרגיה המופקת מאור השמש אינה יכולה להמשיך ולספק אנרגיה גם בשעות הערב והלילה, לכן, כל עוד אין אפשרות של אגירה של אנרגיה המופקת באופן שוטף מאור השמש, בשעות הערב נזדקק לתמיכה של מערכת החשמל הקיימת כיום.
אם כך, ההתחייבות למעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת יגיע בייחוד בשעות היום בעת שניתן לקדם שימוש בהמרת אור השמש לאנרגיה חשמלית המניעה תחבורה ציבורית, תחבורה פרטית, שימוש שוטף בבנייני משרדים (מזגנים, תאורה וחשמל) וכן בבתים פרטיים/משותפים. קידום השימוש באנרגיה מתחדשת יאפשר להוריד את השימוש במהלך שעות היום של דלקים שונים להנעת משק האנרגיה ובכך להוריד את רמת זיהום האויר ופליטת גזי החממה. במקביל, שימוש גם ברכבים חשמליים לחלוטין ובתחבורה ציבורית המונעת על בסיס חשמל יורידו את זיהום האויר הנובע משימוש בתחבורה.

שילוב אנרגיה מתחדשת

המטרה העומדת בפני המדינה היא גידול מהיר בשימוש באנרגיות מתחדשות בכדי להגיע ליעד מחד ומאידך להוריד את התלות במוצרי דלק שונים המיובאים לישראל, חלקם, עד כה, דרך סוכני משנה, מאחר ולא היו יחסים דיפלומטיים וקשרי מסחר עם ארצות המייצרות את הדלקים הללו. בכדי לקדם במהירות את אימוץ טכנולוגיות האנרגיה המתחדשת אישרה מדינת ישראל מספר חוקים ותקנות המאפשרות לכל אחד מאיתנו להנות מקידום המטרה ואף להרוויח ממנה.
חלק מתקנות אלה היו הורדת המיסוי על רכבים היברידיים או חשמליים, וזאת בכדי לעודד את אימוץ דגמים אלה והורדת התלות בדלקים לתחבורה. חוק נוסף שנחקק בסוף 2020 הינו האפשרות לבית משותף להקים מערכת סולארית להמרת אור השמש, וזאת בהסכמת 66% מהדיירים בלבד. תיקון נוסף שבוצע בחוק הבתים המשותפים מאפשר לדייר להרכיב כיום עמדת טעינה לרכבו ללא צורך באישורים מיוחדים מעבר לקבלת אישור מועד הבית וחיבור עמדת הטעינה לחשמל בדירתו. אך ההטבה הגבוהה ביותר שנתנה המדינה היא התחייבות של חברת חשמל לקנות את החשמל המיוצר על ידי מתקנים פרטיים או מתקנים מסחריים במחיר שהוא קרוב מאד למחיר שהיא מוכרת את החשמל לצרכנים. כך שבעצם אנו כיצרני חשמל משלמים רק על התשתית הקיימת ויכולים להשתמש בחשמל שאנו מייצרים במהלך היום ואם ייצרנו יותר חשמל ממה שאנו צורכים, אנו יכולים למכור אותו לשכנים באמצעות תשתית חברת החשמל ובתיווכה.

הקמת מתקן לאנרגיה מתחדשת

אם ברצוננו להתחיל ולהינות מפירות הרווחים של ייצור אנרגיה מתחדשת עלינו לקחת מספר גורמים בחשבון:
שטח מתקן – השטח המינימלי להקמת מתקן פרטי הינו 50 מ"ר ואפשר להגיע עד לגודל של כמה דונמים במתקנים מסחריים (בדרך כלל במגזר החקלאי). לעיתים ישתלם לנו לבנות תוספת של סככה או קירוי כל שהוא על שטח פתוח בכדי לנצל את השטח להקמת פאנלים נוספים להגדלת יכולת המערכת לייצור אנרגיה.
מימון המתקן – בשל תמיכת הממשלה והסדרת ההסכם מול חברת חשמל עם התחייבות לקניית החשמל לכל אורך חיי המערכת, קל ונוח לבנקים לממן פעילות של הקמת מתקנים פרטיים ומסחריים ובריביות נוחות הדומות למימון של נדל"ן. לעיתים בסוג עסקאות מסויים ניתן לממן כחלק מהעסקה גם את הקמת הסככות הנדרשות להקמת המערכת.
החזר השקעה – ככל ששטח המתקן גדול יותר כך עולה היכולת לייצור חשמל ויורדת עלות הקמת המתקן ביחס לייצור. העלות של הפאנלים היא זניחה לעומת כמות האנרגיה המיוצרת על ידי פאנל כזה לאורך חייו.

לסיכום:

בשל שינויים טכנולוגיים רבים ושינויים רגולטוריים שונים שעברו בשנים האחרונות להיות יצרן חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת הפך להיות מצד אחד אמצעי פשוט לתרומה להורדת גזי החממה וזיהום האויר ומצד שני מקור רווח נאה מהנדל"ן הפרטי של כל אחד מאיתנו. התקדמות הורדת השימוש בדלקים המשמשים להנעת אנרגיה (פחם, מזוט, דלק לתחבורה) ועליית השימוש באנרגיה חשמלית המיוצרת גם מאנרגיה מתחדשת תאפשר לכל אחד מאיתנו להנות לאורך שנים מניצול אנרגיית השמש לחסכון בעלויות השוטפות ואף לרווח, ככל שנדע לנצל את המערכת נכונה ותחזקה לאורך שנים.

* המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

אהבתם? שתפו:

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
יואב שטרן

יואב שטרן

בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים לעסקים וחברות.

השאירו תגובה

דילוג לתוכן