למה הוא כן ואני לא

קצת על ההבדלים בין עסקים ולמה נדמה לנו לעיתים שה- "דולר של השכן ירוק יותר" ואפשרויות המימון אינן ניתנות לכולם באופן שווה

ישנם בעלי עסקים שמרגישים שהם אינם מקבלים את מלוא השירות והאפשרויות המימוניות השונות מהמערכת הפיננסית, הבנקאית והחוץ בנקאית. הרגשה זו יכולה להיות בשל התבוננות סובייקטיבית ומשום שבאמת אותו עסק לא יכול לקבל את האפשרויות שעסקים אחרים מקבלים אך יכול להיות שהגישה היא מאוד אובייקטיבית ואינה נוגעת דווקא לעסק שלו או לענף בו העסק פעיל אלא לגורמים רבים ושונים הבאים לידי ביטוי בבואו של גוף מממן לנתח את פעילותו ומצבו הפיננסי של העסק.

הבדלים בין עסקים

כאשר עסקים שונים פועלים באותו ענף נהוג להשוות בניהם מבחינת המיצוב שלהם בענף, יכולות המכירה ותצורת נקודות המכירה. אך רק לאחר שמקבלים את הנתונים הכספיים של שני העסקים ניתן באמת לבחון את פעילותם אחד מול השני. בחינת הנתונים הכספיים שלהם תראה לנו מה המחזור של כל אחד מהעסקים האלה, מהו המינוף הפיננסי שכל אחד מהעסקים האלה נדרש למימון פעילותו, כמה עובדים יש לעסק ומהם המשכורות, מהן העלויות התפעוליות השונות שכל אחד מהעסקים האלה נדרש להן כגון שכירות וכדומה, ובאמצעות ניתוח הרווח הגולמי ניתן אף לדעת מהם תנאי הסחר בין כל אחד מהעסקים לבין הספקים השונים שלהם. וכמובן שיש עוד נתונים נוספים להשוואה בין העסקים הללו בכדי לקבל את התמונה המלאה.
לכן גם אם אנו נראה שני עסקים שמבחוץ נראים דיי דומים ומתחרים בניהם על אותם לקוחות ברגע שניקח את נתוניהם הכספיים אנו יכולים להבין רבות על ההבדלים ביניהם. כאשר גוף פיננסי מנתח את הנתונים של שני העסקים הוא יהיה מעוניין לסייע ולתת אשראי לעסק שלדעתו יש לו את הסיכויים הרבים יותר להחזיר את האשראי – אם זה מבחינת האיתנות הפיננסית של העסק (הון עצמי), המינוף של העסק וכמובן הרווחיות התפעולית והנקייה כל שנה.

הבדלים בין אנשים

אם הסכמנו שהנתונים הכספיים של העסקים הם שעושים את ההבדל, קיים גם ההבדל בין בעלי העסקים השונים. כמו שניתחנו את נתוני העסק דרך הדוחות הכספיים אנו יכולים לבחון גם את השפעתו של בעל העסק על העסק דרך הדוחות הכספיים. אנו יכולים לבחון ולראות האם הבעלים תומך בעסק ובפעילותו או לא, וזאת באמצעות סעיפים שונים בדוחות הכספיים. אנו גם יכולים לראות האם הבעלים מרוקן את העסק מאיתנותו הפיננסית באמצעות משיכת משכורות גבוהות או דיבידנדים באופן קבוע, דבר שמותיר את העסק ללא רווחיות נצברת לאורך השנים.
גורמים מממנים שונים מבקשים לעיתים מבעל העסק שייתן הצהרת עושר פיננסי. הצהרה זו דומה להצהרת הון של רשות המיסים אך הצהרה זו נשארת בין כתלי הגוף המממן ואינה עוברת לאף גוף אחר. מטרתה של הצהרה זו היא לראות את עושרו הפיננסי העדכני של בעל העסק ולדעת האם הוא בעל נכסים – ואז הגוף המממן ירגיש נוחות רבה יותר להעניק לעסק שבבעלותו של אותו אדם את האשראי המבוקש, או שאינו בעל הון רב – דבר שיכול למנוע ממנו לתמוך בעסק בעתות משבר.

האם יש שקיפות כלשהי?

כאשר גוף מממן מגיע לנתח את נתוניו הפיננסיים של עסק ולבחון האם הוא מעוניין להעניק לאותו עסק אשראי ומה תהייה הריבית שתינתן לאותו עסק, הוא אינו יכול להשוות מידע מול עסקים דומים או מאותו ענף, למעט אם יש בין לקוחותיו עסקים דומים או מאותו ענף.
לכל גוף מממן ישנה מתודולוגיית אשראי שונה ולכן גם אם עסק מסוים ייתן לשני גופים מממנים שונים את נתוניו הכספיים ואת נתוני בעל העסק, יכולה להתקבל תשובה שונה בכל אחד מהגופים המממנים וזאת בשל מתודולוגיית האשראי. מתודולוגיית האשראי הינה "ספר כללים" המשתנה אחת לשנה וכל גוף מממן משנה את כללי מתן האשראי שלו על פי מקרים שונים שהיו לו לאורך השנה שחלפה – גם מקרים של הצלחה, כאשר אשראי שניתן חזר במלואו וברווחיות גבוהה לגוף המממן וגם מקרים פחות מוצלחים שבהם הייתה תקלה והגוף המממן נאלץ להפריש  סכומי כסף רבים לחובות מסופקים או אבודים.
אולם, בכדי לקבל מושג על השוואה בין עסקים שונים באותו ענף ניתן להוציא נתונים כספיים שונים מאתר הבורסה, על חברות ציבוריות בענפים שונים, ומשם ללמוד רבות על פעילות החברה הציבורית ופעילות הענף –  יחס בין רמת המחזור השנתי והפעילות לבין עלויות המכירה ועלויות הכלליות השונות, וכמובן ללמוד רבות על תנאי הסחר מול ספקים ולקוחות ומחירי הריבית אותה מקבלת החברה הציבורית בגופים המממנים השונים.

לסיכום

אף עסק אינו דומה לעסק אחר, גם אם הם פועלים באותו הענף, כמו שלא כל בעל עסק או בעל מניות אינו דומה לבעל עסק אחר וזאת במגוון רחב של כל ענפי הפעילות השונים.
כאשר לגופים המממנים השונים ישנם משאבים מוגבלים מבחינת יכולתם לממן ויכולתם לתת תשומת לב ניהולית/עסקית בשל מגבלות כוח אדם, חלוקת עוגת האשראי הולכת כמעט תמיד לעסק שנתוניו הפיננסיים יראו איתנות ורווחיות, בעל העסק יהיה גם הוא מבוסס יותר מבחינה פיננסית וכמובן, ניסיון טוב ולאורך שנים עם פעילות הלקוח מול הגוף המממן.

* המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

אהבתם? שתפו:

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
יואב שטרן

יואב שטרן

בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים לעסקים וחברות.

השאירו תגובה

דילוג לתוכן