המפתח למימון פרויקטים

מימון פרויקטים הינו תחום עתיר הון, מחיר הפרויקט צריך להכיל את הרווחיות ואת תקופת מימון והגישור בין אבני הדרך השונות בדרך להשלמת הפרויקט

 פרויקט הינו תהליך נקודתי הדורש תשומות והשקעה מרובים. בין אם מדובר על שיפוץ קטן שנעשה בבית פרטי ובין אם מדובר בהקמת מחלף חדש מעל כביש ראשי, כל פרויקט כזה הינה פעילות בפני עצמה ואינה נחשבת מהלך פעילות מסחרית שוטפת כפי שאנו מכירים מעסקים העוסקים בייצור או במסחר. בעסקים שעוסקים במסחר או בייצור ביצוע פרויקט יהיה שינוי קו יצור או הכנסת מוצר חדש לתמהיל המוצרים, לאחר הקמת קו היצור או החדרת המוצר לקו המוצרים השוטף, הפרויקט נגמר והמשך מהלך הפעילות השוטפת של החברה יהיה ייצורו או מכירתו. בחברות שעוסקות בפרויקטים, למרות שביצוע פרויקט הינו מהות פעילותה, כל פרויקט הינו מורכב בפני עצמו וכמעט ואינו דומה לפרויקט אחר שהחברה ביצעה בעבר.

סוגי פרויקטים

ישנם סוגים שונים של פרויקטים, בין פרויקטים של בינוי ותשתיות דרך פרויקטים של ייצור ועד פרויקטים של הטמעת מערכות מידע ותוכנה שונות. הסוגים שנפרט עליהם הינם הסוגים השונים במהותם מבחינת תצורת ניהול הפרויקט.

סקטור פרטי – מאופיין בדרך כלל בסכום והיקף הפרויקט, שהינו נמוך לעומת הפרויקטים הציבוריים, אך לא מחייב. הפעילות בפרויקטים אלה הינה מול גופים פרטיים (אנשים או חברות) כך שהגמישות בפעילות ובלוחות הזמנים והתשלום יכולה לבוא יותר לידי ביטוי מאשר בפרויקטים ציבוריים.
סקטור ציבורי – מאופיין בדרך כלל בהיקף ובסכום כספי גבוה. מדובר בדרך כלל גם בפרויקטים לטובת הציבור המבוצעים על ידי משרדי ממשלה או גופים מוניציפליים שונים. פרויקטים אלה מאופיינים בדרך כלל גם באבני דרך מוסדרות הקובעות את תהליך העבודה והציפייה להשלמת חלקי הפרויקט על פי אבני דרך אלה, ובהתאם גם לוח התשלומים.
עירוב סקטורים – ישנם פרויקטים שונים אשר הסקטור הציבורי מעוניין לקדמם באופן מהיר יותר ולכן מעביר אותם לביצוע ותפעול לסקטור הפרטי, וכך נהנה ממהירות ומקצועיות הסקטור הפרטי בביצוע הפרויקט. פרויקטים שהינם BOT (Build, Operate, Transfer) שבהם הסקטור הפרטי בונה ומתפעל את הפרויקט לתקופה ארוכה ולאחר מכן מעביר את הפרויקט/נכס לסקטור הציבורי לטובת הכלל – דוגמא לכך היא בניית כביש 6. פרויקטים שהינם PPP (public private partnership) והינם שותפות ארוכת טווח בין הסקטור הציבורי לבין הסקטור הפרטי – לדוגמא הקמת תחנת כוח מאנרגיית השמש במתחם אשלים בנגב.

בחינת כדאיות פרויקט

שיטה מקובלת לבחינת פרויקט הינה לבחון את היחס בין העלויות לבין ההכנסות. הדבר נכון בפרויקטים קצרים מאד שאינם נדרשים להביא לידי ביטוי את עלות השקעה או הגישור על תקופות בהם אין הכנסות. שיטות נוספות הינן שיטת התשואה הפנימית (IRR), ערך נוכחי נקי (NPV) או תשואה על ההון המושקע (ROCE). אך לא ניכנס כרגע לחישובים מסובכים על עלות אלטרנטיבית של הכסף, חישובי הכנסה ממוצעים או בחינת תזרים מזומנים והיוונו. אתן מספר כללי אצבע פשוטים להבנת כדאיות הפרויקט.
מחיר ראשוני – אם המחיר הראשוני נמוך ואפילו הפסדי, לא כדאי להיכנס לפרויקט. הסיכוי שהוא יהפוך לרווחי הינו נמוך ואין גם אפשרות לטעויות. כל טעות תביא את הפרויקט להיות הפסדי אף יותר.
הוספת עלויות עקיפות – יש לחשב תוספת עלויות עקיפות שיש לחברה בעת ביצוע הפרויקט ולהעמיס את עלויות עקיפות אלה, בחלקן היחסי, על מחיר הפרויקט.
עלות מימון וגישור – ככל שהפרויקט הינו יותר גדול ומסובך כך גם מתארכת תקופת השלמתו. המרחק בין אבני הדרך לקבלת התשלום נעשה גדול יותר והדרישה מהחברה למימון כוח האדם, הציוד וחומרי הגלם הינו גדול יותר.

 מימון פרויקט

חברות אשר מבצעות פרויקטים ציבוריים גדולים נהנות מאפשרויות מימון רבות בין מימון ממשלתי, מימון בנקאי או מימון באמצעות שוק ההון. חברות אלה בדרך כלל ציבוריות ואת נתוניהם ניתן לראות באתר הבורסה, כך שחברות אלה לעיתים אף מחוזרות על ידי גופי מימון בנקאיים או מוסדיים שונים. חברות פרטיות המבצעות פרויקטים ציבוריים או פרטיים קטנים יותר נדרשות לביצוע המימון באמצעות המערכת הבנקאית והחוץ בנקאית אך עליהן להציג את נתוניהם בצורה טובה ונכונה שתאפשר לגופים המממנים השונים להרגיש נוחות בביצוע המימון הנדרש – דוחות כספיים המראים רווחיות, נתוני דוח פרויקטים המראה על עבודות בביצוע ועל צבר עבודות קדימה וכן יכולת הבעלים לתמוך בפעילות החברה.
מסגרות האשראי הנדרשות לחברות אלה הינן מגוונות וכוללות: מסגרת אשראי שוטפת לגישור על פערי תזרים, מסגרת ערבויות עבור ערבויות מכרז, ביצוע וטיב ולבסוף גם מסגרות ייעודיות לפרויקטים שונים (מסגרת גישור לקניית קרקע, מסגרת יבוא ועוד). המימון בין פרויקט אחד למשנהו שונה כשם שהפרויקט שונה ולכן על חברה העוסקת בפרויקטים שונים להשאיר את הגופים המממנים בתמונה ולהתאים את תמהיל המסגרות הנדרש לפי השינוי בפרויקטים השונים.

לסיכום
מימון פרויקטלי הינו מימון שונה ממימון פעילות מסחרית שוטפת מאחר והוא מחייב את בעלי החברה במאמץ קבוע להתאמת מסגרות הפעילות בהתאם לשינוי הפעילות בפרויקטים השונים. שמירה על צבר פרויקטים רווחיים תוך יכולת הוכחה של איכות ביצוע הפרויקטים ושמירה על לקוחות חוזרים בתחום זה הינם חלק מהמרכיבים לאפשרות להתפתחות בתחום זה אך מאחר ומדובר בתחום עתיר הון המחייב את הבעלים למימון שוטף, יש להיערך בהתאם טרם כניסה לפרויקט בכדי שפגיעה בתחום המימוני לא תפגע בשם החברה בבואה להגיש הצעות לפרויקטים נוספים בעתיד

* המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

אהבתם? שתפו:

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
יואב שטרן

יואב שטרן

בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים לעסקים וחברות.

השאירו תגובה

דילוג לתוכן