האם האשראי טוב או רע לעסק

כמו שגוף האדם נדרש לחמצן בכדי להמשיך להתקיים ולצמוח כך גם העסק נדרש ל"חמצן" בדמות אשראי, חמצן שיאפשר לו להתקיים, להתרחב ולצמוח, לגייס עובדים, להוסיף מכונות בקווי הייצור ולגשר על פערי תזרים בין הזמנת חומרי הגלם ועד קבלת התקבולים מלקוחותיו.

לעומת זאת ישנם הטוענים כי אשראי בעסק יכול להביא את העסק למחנק בשל החזרי האשראי וכי על העסק לבצע "צמיחה אורגנית" – לצמוח מהון עצמי בלבד ולא לבצע קפיצות רבות מידי.
בעבר קראו לבנקים "החמצן של המדינה". הבנקים מספקים אפשרויות אשראי רבות לעסקים, מאפשרים לבצע פעילות סחר בינלאומי ומגשרים על פערי תזרים בעסק באמצעות כלים מימוניים שונים. וכיום אנו נתקלים במבחר אפשרויות לקבלת אשראי עסקי או צרכני, החל מחברות כרטיסי האשראי, דרך האשראי החוץ בנקאי על שלל אפשרויותיו ועד קבלת הלוואה בסופרמרקט הקרוב למקום מגורינו.
כך ששוק האשראי או "הבנקאות המקבילה" צוברת תאוצה ופוגשת אותנו הרבה יותר מאשר בעבר.

בכדי לדעת מתי אשראי טוב לעסק ומתי האשראי רע לעסק, ננתח מס' מקרים עבור ישראל ורמי:

ישראל ורמי, לכל אחד מהם חברה משלו ובענף שונה אך מחזור הפעילות של החברות דומה ושניהם פועלים בצורה מחושבת בעסקיהם ומקבלים את אותו היחס מהמערכת העסקית והבנקאית.

בדצמבר 2018 החליט ישראל לרכוש כמות מלאי גדולה במחיר טוב מאחד הספקים. מדובר על מלאי שידוע לישראל כי יצליח למכור אותו במהרה. ישראל קיבל אפשרות לשלם את כל העסקה במזומן ולקבל הנחה נוספת של 5%. בשל רצונו לבצע את העסקה מהר, החליט לקנות מלאי בשווי של 400 א' ₪, פנה לבנקים איתם עובד וקיבל הצעות שונות שנעו סביב ריבית של 10% שנתית. ישראל החליט לקחת את ההלוואה.

האם זה אשראי רע? לא בהכרח! אכן הריבית מעט גבוהה ובתכנון נכון היה יכול להוריד אותה. אבל בפועל קנה מלאי בשווי 400 א' ₪ במחיר 380 א' ₪, לקח הלוואה ע"ס סכום של 380 א' ₪ ל-6 חודשים כך שהריבית אותה שילם הייתה בערך 20 א' ₪ אבל העיקר בעסקה היה שהוא מכר את המלאי תוך 3 חודשים, הרוויח במכירה כ-30% רווח גולמי והספיק תוך אותה חצי שנה שלקח את ההלוואה לבצע עסקה נוספת. אז בחשבון פשוט הוא הרוויח על העסקה מעל 50% רווח גולמי.

 

כמה חודשים לאחר אותה עסקה, פנתה לישראל חברת מניע-דיל בע"מ והציעה לו להחליף את הרכבים שרכש ממנה לפני 3 שנים עבור שלושת סוכני המכירות של החברה. ציינה בפניו שזו ההזדמנות להחליף את הרכב לפני שמתיישן וערכו יורד והציעה לו הצעה עסקית מעולה הכוללת: טרייד-אין לרכבים הקיימים וללא מקדמה נוספת על החדשים, פריסת סכום מסוים למס' שנים וכן סכום נוסף בסוף העסקה לאחר סיום ההלוואה (שגם אותו, נרמז לישראל, יהיה ניתן אח"כ לפרוס). תנאי ההלוואה היו פריסה ל-3 שנים ובריבית של 3%, גם פה הסכום הינו 380 א' ₪.
על פניו נראית הלוואה טובה? לא בהכרח! רכבי הסוכנים היו במצב טוב יחסית, והחברה יכלה להמשיך וליהנות מהפחת על הרכבים וזאת לאחר שרוב ההלוואה המקורית כבר שולמה והסכום שנותר הינו קטן יחסית לעומת התועלת שניתן היה להוציא מהרכבים לפחות שנתיים קדימה.

ובינתיים החברה של רמי צומחת באופן יפה וקבוע כל שנה ולקראת סוף 2018 החליט רמי לבחון מעבר למיקום חדש ומתאים יותר לפעילותה העסקית של החברה שלו. בהחלטה בין לשכור מקום לבין לקנות מקום החליט רמי כי מאחר ולחברה רווחים צבורים בהיקף של מעל 1 מ' ₪ הוא יכול לקנות נכס ב-3 מ' ₪ ולקחת הלוואה ע"ס כ-2.5 מ' ₪ – להשאיר קצת כסף בעתודות החברה אך להתמקם במקום השייך לחברה. בחישוב יצא כי ישלם על ההלוואה 25 א' ₪ בחודש, שזה 5 א' ₪ יותר ממה ששילם בשכירות.

האם זה אשראי טוב? בהחלט! החישוב היה שהפעילות השוטפת תכסה את השינוי בשכירות ובפועל תשאיר את הכסף "בתוך החברה" עת שהנכס ישולם במלואו לאחר כ-10-15 שנה.

 

לאחר ביצוע עסקת קניית הנכס פנה הבנק לרמי והציע לו להמיר את כל ההלוואות הקיימות בחברה להלוואה אחת גדולה. מאחר ולרמי היו מס' הלוואות שונות ולתקופות שונות, כאלה שנעו סביב מס' חודשים ועד שתי הלוואות שלקח בעבר להשקעות שונות בפיתוח החברה ונפרסו למס' שנים, הציע הבנק לקחת את כל ההלוואות ולפרוס אותן לזמן ארוך יותר בכדי להקל על תזרים המזומנים של החברה בייחוד לאור הקנייה והעמסת 5 א' ₪ נוספים בהחזר החודשי של ההלוואות (תוספת על השכירות…). הצעת הבנק היתה לקחת את כל ההלוואות ולאחדן להלוואה אחת גדולה באותם תנאים מבחינת תקופה ושיעור ריבית כמו ההלוואה על הנכס.
האם זה אשראי רע? בהחלט! בעת אישור הצעה זו רמי בעצם מנצל את כלל מסגרות האשראי שניתנו לו בבנק ופורס אותן לתקופה ארוכה. במידה ותהייה לו הזדמנות עסקית טובה (כמו שהיתה לישראל בנושא המלאי) ככל הנראה שלא יוכל לבצע אותה מאחר שבפנייתו לבנק יקבל סירוב בשל ניצול מסגרות מקסימלי שהחברה הגיעה אליו. התזרים השוטף באותה נקודת זמן ישתפר אך הלוואה זו תפגע ביכולתו להיות גמיש בהמשך.

ודבר נוסף, החזר ההלוואות יהיה כביכול הרבה יותר נוח, אבל תשלומי הריבית בפועל על אשראי זה יהיו גבוהים מאד בשל פריסתם לכל כך הרבה שנים.

 

לסיכום
אשראי רע הוא אשראי שלא מקדם את העסק שלנו: הלוואה למימון צריכה בעסק ולא לפיתוחו, כיסוי הלוואה אחרת או איחוד הלוואות. הלוואה רעה גורמת בסופו של דבר לבעיה בתזרים המזומנים השוטף של העסק.
אשראי טוב הוא אשראי שמאפשר לנו להצמיח את העסק, לשפר את תזרים המזומנים ולהרוויח יותר מהנכסים הקיימים בעסק מאשר בעבר, להשקיע בעסק ולהגדיל את מחזור הפעילות, הרווחיות ואת לקוחות העסק.
בכדי לקבל אשראי טוב, כדאי לתכנן את המהלך בצורה טובה ולבחון את כל האלטרנטיבות הקיימות, בין אם לקחת את האשראי או לא, וגם את האלטרנטיבות בין הגופים המממנים השונים.

צמיחה בעסק דורשת אשראי ואשראי נכון וטוב מביא לצמיחה בעסק.

* המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

אהבתם? שתפו:

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
יואב שטרן

יואב שטרן

בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים לעסקים וחברות.

השאירו תגובה

דילוג לתוכן