אפשרויות מימון חוץ בנקאיות לעסקים

גיוון מקורות המימון של כל עסק חשובים בכדי לשמור על גמישות האמצעים הפיננסיים של העסק וניצול הזדמנויות עסקיות בקלות רבה יותר.

המערכת הבנקאית, כפי שאנו מכירים אותה, הולכת ומשתנה לנגד עיננו. תהליך של גיוון מקורות האשראי לעסקים נתמך ע"י הממשלה ומשרדיה השונים בכדי לעודד את התחרות בשוק האשראי ולאפשר לעסקים גמישות ויכולות מימון שונות.
וכיום אנו למדים שאפשרויות מתן אשראי אינן רק נחלתם של הבנקים אלא ניתנות על ידי גופים חוץ בנקאיים כאשר אלו מפוקחים על ידי גופים ממשלתיים שונים והוראות מתן אשראי אלו מעוגנות בחוקים שונים הבאים לסנן כניסת גורמים לא מקצועיים לענף מתן האשראי המסחרי. במילים אחרות: מתן אפשרות לגופים פרטיים או ציבוריים להגביר את התחרות ולהוות מעין "בנק" לפעילות ספציפית עליה קיבלו אישור.

תחרות זו נתנה גם לעסקים שאינם חלק מאחת מקבוצות הלווים הגדולות במשק אפשרויות קבלת אשראי שונות ומגוונות שלא היו קיימות להן עד כה.

ניכיון שיקים:
אולי השיטה המוכרת ביותר מבין כל שיטות המימון החוץ בנקאיות, המאפשרת למקבל השיק הדחוי לקבל את הכספים במיידי, בניכוי העמלה, בלי צורך להמתין ליום פירעון השיק.
ניכיון שיקים ניתן כמובן לבצע גם בבנק אבל גם לבנק מגבלות שונות ודרישות שלעיתים יעמיסו על מקבל האשראי, כגון תוספת בטחונות או שינוי מסגרות האשראי.

ניכיון כרטיסי אשראי:
עד להפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, הקשר בין הבנקים לחברות כרטיסי האשראי אפשר לבנקים גמישות גבוהה יותר ואפשרות לקבל מידע זמין ומהיר לגבי פעילות הגביה בכרטיסי האשראי של כל עסק. כאשר הידיעה על יכולות העסק לקבל תקבולים מכרטיסי האשראי במהלך התקופה הקרובה אפשר לבנק להעניק גישור תזרימי עד לקבלת תקבולי כרטיסי האשראי מחברת כרטיסי האשראי לחשבון הבנק.
חברות כרטיסי האשראי וגופים חוץ בנקאיים שונים העוסקים בסליקת כרטיסי אשראי החלו גם הם לנצל את הידע על יכולת הגביה של לקוחותיהם ואפשרו לעסקים השונים להקדים את קבלת התקבולים הפרוסים למספר תשלומים ולקבלם מיידית תוך השענות על תזרים התקבולים המגיע מעסקאות שונות של בעל העסק.

ניכיון חייבים:
בדומה לניכיון שיקים או ניכיון כרטיסי אשראי גם כאן יש אפשרות להקדים את תקבולי העסק מהלקוחות, אך הפעם מדובר על תשלום דחוי שאין בגינו שיק או כרטיס אשראי.
ישנם עסקים רבים המקבלים את התקבולים בהעברות ולא באמצעות שיק או כרטיס אשראי, דבר המהווה מבחינתם בעיה במימון והקדמת תקבולים אלה מאחר ואין בגינן "מסמך" המהווה אסמכתא לתאריך הפירעון. תהליך מתן אשראי בתצורת ניכיון חייבים מכונה גם ניכיון חשבוניות מאחר והגוף המממן בעצם "קונה" את החשבונית ונכנס לנעליו של העסק בנושא הגביה.
מימון מסוג זה מחייב גם את מקבל החשבונית (לקוח העסק) להיות מעורב בתהליך ולחתום על מסמך התחייבות לגבי העברת התקבול לגוף המממן.

מימון הזמנת לקוח:
שיטת מימון המקובלת בתחום התעשייה או היבוא, כאשר ישנה התקשרות בין ספק לבין לקוח להתחייבות לקנייה של כמות מסוימת ממוצר מסוים.
בדומה לניכיון חייבים אך במקרה זה אין עדיין חשבונית כי העסקה עוד לא בוצעה בפועל, מעורב גם הצד הקונה בהתחייבות מול הגוף המממן לביצוע התשלום ע"פ תנאי ההזמנה.

מימון ציוד:
קנייה של ציוד לקו ייצור או רכבים שונים לביצוע עבודות שטח הינה השקעה דיי גדולה שיכולה להכביד על התזרים של העסק ולכן מומלץ לפרוס השקעות בעסק לתקופה ארוכה.
הנגישות וההתייעלות של רשם החברות ברישום שעבוד על ציוד או רכב, מאפשרים לגופים החוץ בנקאיים להוות תחרות מול הגופים הבנקאיים באפשרויות המימון השונות לציוד או לרכב ייעודי וזאת מבלי לפגוע במסגרות האשראי הבנקאיות של העסק.

 

היתרון של ביצוע עסקאות במימון חוץ בנקאי הינו, בייחוד:
1. גמישות ומהירות,
2. עלויות כלליות דומות למערכת הבנקאית
3. הורדת העומס על האובליגו הבנקאי.

 

מה עלינו לשים לב בעת קבלת אשראי חוץ בנקאי:
1. רישיון מתן אשראי בתוקף לגוף המממן
2. עלויות האשראי אינן מוגזמות
3. עמידה ביכולת ההחזר של העסק

האפשרויות לקבלת אשראי חוץ בנקאי במחירים נוחים, תוך הורדת העומס על האובליגו הבנקאי וזאת במהירות וביעילות רבה יותר, מאפשרת לעסקים רבים לשנות את שיווי המשקל בין האשראי הבנקאי לחוץ בנקאי ולהנות מגמישות בפעילותם.

 

לסיכום:
האשראי החוץ בנקאי נחשב באופן מסורתי לאשראי יקר יותר מהאשראי הבנקאי, אך כיום, בשל דרישות רשות שוק ההון מהגופים תחת פיקוחה, עלויות קבלת האשראי מגופים חוץ בנקאיים הינה דומה מאד לעלות הבנקאית (ולעיתים אף זולה ממנה) ובעלת יתרונות נוספים המכומתים לבסוף לעלות כללית היכולה להפוך להיות אף יותר אטרקטיבית מאשר במימון בנקאי.
ההיכרות עם הגופים השונים והיכולת להצגת הנתונים בצורה נגישה ומקצועית לגופים אלה יכולה להעניק לעסק קיים אפשרויות מימון ואשראי שונות ולהיטיב את פעילותו השוטפת של העסק ותזרים המזומנים שלו.

* המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

אהבתם? שתפו:

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
יואב שטרן

יואב שטרן

בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים לעסקים וחברות.

השאירו תגובה

דילוג לתוכן