ניפגש ב-18:00 אחרי המשבר – חזרה לשגרה עסקית והכנה ליום שאחרי המשבר

משבר הקורונה תפס את כל העולם בהפתעה. הטלטלה בכלל המערכות מסביבנו מורגשת מאד, בראשן המערכות הבריאותיות, אך המערכת העסקית גם היא סובלת מגלי ההדף: עובדים בבידוד, אפשרות העבודה השוטפת צומצמה, לקוחות וספקים עוצרים פעילות והבנקים עובדים במתכונת מצומצמת.
הכלים שהמדינה מעניקה, בניהם: מתן הלוואות בערבות מדינה, דחיית תשלומי מיסים/מע"מ ודחיית תשלומי ארנונה, הינם כלים המסייעים תזרימית וברגע זה.
אך איך עלינו להיערך ליום שאחרי המשבר?

הלקוחות שלנו –

בימי המשבר עלינו לסייע ללקוחותינו להתנהל בצורה מיטבית ובאמצעות פגיעה מזערית במהלך העסקים השוטף. עם זאת, עלינו לשים לב שלקוחותינו יעמדו בתשלומים בהמשך ולאחר שהעניינים יתייצבו.

  1. יש לקבוע כללי שינוי באובליגו הלקוחות – בכדי לאפשר ללקוחותינו הטובים המשך פעילות ולשמור על נאמנות לקוח. לקוחות יעריכו את הירתמותכם לסיוע בעת משבר ויישארו נאמנים.
  2. תיעדוף לקוחות ע"פ יכולת תשלום ומוסר תשלומים – מתן מענה מהיר וטוב ללקוחות נאמנים והקשחת תנאים מול לקוחות בעייתים. יאפשר בהמשך "היפרדות" יותר מהירה מלקוחות גוזלי זמן וקשיי גביה.
  3. העדפת לקוחות קיימים על פני לקוחות חדשים – יש להיערך גם למתן מענה ללקוחות חדשים בעת הזו, למרות החשש של ניצול הזדמנות. לקוח חדש בעת משבר יהפוך כנראה להיות לקוח קונה בשגרה.

 

הספקים שלנו –

כאשר אנו מצד הלקוחות, יש לצפות למתן סיוע מצד ספקינו בסגנון שאנו מצפים לתת ללקוחותינו.
אך יש לקחת בחשבון שלעיתים מערכת השיקולים הינה שונה, והסטנדרט שאנו מעניקים ללקוחותינו אינו הסטנדרט של ספקינו.

  1. בחינת הירתמות הספקים לסיוע בעת המשבר – שמירה על ערוץ פתוח עם הספקים, הסבר לגבי עיכובים או דחייה של העברת תשלומים ועמידה בתנאי תשלום חדשים שנקבעו בכדי לא לאבד את הספק. אם יש צורך, נסו להגיע לשיטת תגמול מסוימת או חשיפה של לקוח הקצה בכדי להניח את דעתו של הספק. ספק התומך בעת משבר הינו ספק אסטרטגי לחברה (גם אם יש לו תחליף)
  2. חיפוש ספקים חדשים וחליפיים – גם הספקים מעוניינים לצאת מהמשבר בהקדם ולכן ישמחו לקבל בקשות לקבלת הצעות מחיר. זוהי הזדמנות למצוא ספקים חליפיים לאותם ספקים שלא תמכו בחברה בעת המשבר.

 

הבנקים והגופים המממנים השונים –

הבנקים מנסים מזה תקופה ארוכה להוריד כוח אדם, לסגור סניפים ולהתייעל. המשבר משמש להם כר פורה "להוכחה" כי גם בכוח אדם מצומצם אפשר להסתדר.

  1. הורדת פעילות בשגרה –המשבר חייב את הבנקים להאיץ תהליכי אוטומציה לטיפול בלקוחות והצפי הוא כי לאחר המשבר נראה צמצום רב יותר ומהיר יותר של כוח אדם וסניפים.
    יש להיערך לשינוי פרסונלי בסניפי הבנק בהם החברה פעילה ועם היציאה מהמשבר, להגיש בקשה למסגרות אשראי נוספות בכדי לשריין לקראת שינויים עתידיים.
  2. פתיחת פעילות עם בנק נוסף וגופים חוץ בנקאיים – עד כה, המשבר הוכיח כי מי שהיו לו מספר גופים מממנים צולח את המשבר בצורה יותר טובה בשל מסגרות קיימות בכל הגופי המימון. ריבוי מסגרות אשראי ופעילות מול גופים שונים מאפשר גמישות בפעילות ואפשרויות מימון שונות למכלול צרכי החברה.

 

תהליכים והתייעלות החברה –

פעילות תחת משבר מביאה את היכולת היצירתית של כל אחד מאיתנו : מציאת פתרונות שונים, שינוי תהליכי עבודה וקיצורי דרך שנובעים בד"כ מרצון של שני הצדדים לקדם פעילות.
המשבר גם מוציא את "המנהיגים" מבין עובדי החברה ומאפשר לקבל פרספקטיבה על שדירת הניהול העתידית של החברה.
אך ברגע שהמשבר חולף וחוזרים חזרה לפעילות של שגרה, גם תהליכים שונים חוזרים למסלולם.

  1. בחינת תוצאות – יש לתחקר את תוצאות תקופת המשבר ולבחון בראי ניהול הסיכונים, האם חלק מתצורת הפעילות בעת משבר הינו בר ביצוע גם בעת שגרה?
  2. בחינת תהליכים – יש לבחון האם תהליכים שלהם הורגלנו לאורך השנים עדיין תואמים למציאות המשתנה? האם יש מקום לקיצור וייעול תהליכים בכדי לקדם עסקה ולקצר את הזמן עד לסגירתה ותוספת שלה לשורת ההכנסות?
  3. בחינת הארגון – שינוי תפקידים ועליה של "מנהיגים" בעת המשבר יכולה לשמש כר פורה לריענון היררכיית הארגון ותצורת העבודה. בנייה של צוותים חדשים ושינוי הגדרות תפקיד. בעת המשבר יש לסמן את "המנהיגים" בכדי לנצל את יכולותיהם הטובות גם בעת שגרה.
  4. הכנה לסגר הבא – מייד לאחר סגר יש להכין נהלי עבודה מתאימים ונכונים על בסיס מה שעברנו בסגר האחרון בכדי להתכונן לסגר הבא.
    הרי ברור לכולנו כי המשבר הבא יהיה יותר חזק בעוצמתו – זו ההיסטוריה לצערנו.
    מאחר שמה שהיה הוא מה שיהיה ואנו כבר עשינו "תרגיל רטוב", עדכון נהלי עבודה למשבר יסייע לחברה לצלוח גם את המשבר הבא.

 

כיום שאנו בעיתו של משבר, כשהתקופה לחוצה והרוב לא ידוע גם במעגל הספקים – לקוחות -בנקים, יש להקפיד על התנהלות נכונה וזהירה מול כל הגורמים, שכעת אנו פועלים מולם מתוך משבר אך עם רובם נמשיך להתנהל גם ביום שאחרי…
לסיכום וכמו הקלישאה הידועה: כל משבר הוא גם הזדמנות.
ולכן עם סיום המשבר יש לבצע תחקור נכון של תוצאות המשבר, לבחון טוב את פעילותינו מול לקוחות וספקים ולהיערך נכון ובזמן טרם יגיע המשבר הבא.

* המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

אהבתם? שתפו:

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
Picture of יואב שטרן

יואב שטרן

בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים לעסקים וחברות.

השאירו תגובה

דילוג לתוכן